Somber zijn, tips bij somberheid

Stilstaan bij somberheid

In de maanden oktober en november merk ik bij mezelf dat ik me sneller somber voel. In september duurt de zomer eigenlijk nog voort. En in oktober zijn er ook nog genoeg mooie zonnige dagen. Maar in november is er geen ontkennen meer aan; de winter komt eraan. Bij mij roept dit vooral sombere gevoelens op. Ook heb ik minder energie en een sterk verlangen naar het volgende voorjaar. Best een lange periode om te overbruggen dus.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die naar de winterperiode uitkijken; sinterklaas, Kerst, sneeuw en ijspret, de Elfstedentocht (komt hij er dan eindelijk deze winter?). Mij kan het in ieder geval allemaal gestolen worden. Geef mij maar warmte en de zon. Zo lekker, die vogeltjes die ’s ochtends al vroeg beginnen te fluiten. Mijn energie lijkt niet op te kunnen in de zomer. Die vervelende muggen neem ik in ieder geval met gemak op de koop toe.

Tips:

Bij veel mensen die bij mij praktijk komen speelt dit ook, somberheid en het gebrek aan energie in deze koude en donkere maanden. Wat kun je eigenlijk zelf doen om je energiebalans te optimaliseren? Hieronder wat tips waar ik zelf baat bij heb om de wintermaanden zo goed mogelijk te overbruggen.

Zorg voor voldoende inname van vitamine D

Vitamine D is een vitamine die het lichaam zelf kan aanmaken onder invloed van de zon. In de herfst en winter maanden is de UV straling van de zon niet meer sterk genoeg om Vitamine D aan te maken. Vitamine D komt van nature ook voor in vette vis, eieren en is toegevoegd aan margarine en halvarine. Veel eenvoudiger is het om een vitamine D supplement te nemen. Deze zijn verkrijgbaar in vitamine D2 of D3 variant, waarbij de vitamine D3 overigens een sterkere werking heeft. Wanneer je vitamine D uit een supplement besluit te halen, houd je dan altijd aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, welke zich in het lichaam kan opstapelen. Bij te hoge hoeveelheden kan er een vergiftiging optreden.

Zorg voor voldoende beweging

Hoewel het weer buiten waarschijnlijk niet echt uitnodigend is is het toch belangrijk om de bank zo af en toe te verlaten. De gezonde buitenlucht blijft natuurlijk het allerbeste, dus grijp vooral je kans en maak een boswandeling op die schaarse droge momenten. Maar wanneer het altijd regent wanneer jij tijd hebt is een abonnement op een sportschool toch aan te bevelen. Wanneer je slim sport hoef je je echt niet iedere avond in de sportschool door te brengen, zodat er nog genoeg tijd over blijft om Netflix te kijken. Door met name je spierkracht te versterken zorg je voor een betere verbranding, waardoor je beter warm blijft en je snel fitter voelt. Vind je het eng om met de gewichten te trainen omdat je er niet als een bodybuilder uit wilt zien? Dan kan ik je gerust stellen, van 2x per week trainen gaat dat echt niet gebeuren.

Neem de tijd voor een dagelijkse visualisatie

In de hypnotherapie wordt veel gebruik gemaakt van de kracht van visualisatie. Onderschat de kracht van je brein niet. Wanneer je gewend bent te mediteren ken je waarschijnlijk de heilzame effecten van een meditatie. Met visualisatie is het eigenlijk precies zo. Misschien ben je al bekend met zelfhypnose? In ieder geval is het zo dat hoe dieper je ontspannen of in een hypnotische toestand bent, hoe beter de effecten van de visualisatie zullen zijn. Wanneer je je voorstelt dat je in de zomer op het strand ligt, neem dan de tijd om de visualisatie zo goed mogelijk aan te kleden. Beeld je in dat je de geluiden kunt horen van de zee en dat je de warme zon op je huid voelt, het warme zand, het zoute water dat je kunt ruiken. Beeld je favoriete activiteit op het strand in. Je hoeft niet perse bruin te bakken. Je kunt je ook inbeelden dat je schelpen zoekt of een zandkasteel maakt. Neem rustig de tijd om je alle sensaties van geluid, gevoel en geur in te beelden alsof ze er werkelijk zijn. Het zal je verbazen hoe goed je je hersenen voor de gek kunt houden en hoeveel beter je zult voelen door deze dagelijkse portie zomer tijdens de winter.

Andere redenen om somber te zijn

Natuurlijk heeft niet iedere somberheid in november te maken met de wisseling van de seizoenen. Er zijn zoveel redenen waarom mensen zich somber kunnen voelen. Vaak heeft somberheid met verlies te maken. Dat kan een recent verlies zijn van een geliefde, van een baan of een levensstijl. Helaas kun je je nog lang somber blijven voelen door een verlies uit het verleden. Vervelend is het vooral wanneer je je somber voelt terwijl je zelf geen idee hebt waar de somberheid vandaan komt. Een hypnotherapeut kan dan goed helpen om samen met je op zoek te gaan naar de oorzaak of de echte reden van je somberheid. Bijvoorbeeld door tijdens een regressie naar het verleden te kijken. Of door de lichamelijke klachten die met je somberheid samenhangen te onderzoeken.

Somberheid die geen somberheid is

Somberheid hoort enigszins bij het leven. Zonder sombere gevoelens zouden we waarschijnlijk ook geen echte blijdschap kunnen ervaren. Ernstiger wordt het wanneer je last heb van een depressie. In de DSM (het handboek voor psychiatrische aandoeningen) staat dat je een depressie zou kunnen hebben wanneer je last hebt van een aanhoudende depressieve stemming, die bijna dagelijks en gedurende het grootste deel van de dag aanwezig is, gedurende twee weken of langer, in combinatie met problemen als een verminderde eetlust, slapeloosheid, weinig energie vermoeidheid, concentratieproblemen, besluiteloosheid, lichamelijke onrust en gedachten over de dood of zelfdoding. Deze klachten belemmeren het dagelijkse leven in ernstige mate.

Aan somberheid is dus gelukkig veel zelf te doen. Een therapeut kan je ondersteunen wanneer hierbij hulp nodig hebt. Wanneer je klachten ernstig zijn overleg dan altijd met je huisarts.

Please follow and like us: