Angst zit in je darmflora

De Poepdokter

Agelopen vrijdag heb ik tijdens de Rabobank Food Experience een lezing bijgewoond van Nienke Tode-Gottenbos. Zij is de schrijfster van “De Poepdokter”. Ze vertelde een heleboel dingen over het belang van een gezonde darmflora. Allemaal heel interessant, maar mijn aandacht kreeg ze vooral toen ze het over de relatie tussen darmflora en angst had. Want die schijnt er namelijk te zijn.

Mag het een onsje meer zijn?

In onze darmflora bevinden zich bacteriën. En niet zo’n beetje ook. Alles bij elkaar wegen ze gemiddeld een kilo of drie. Drie kilo aan bacteriën…. Best wel een raar idee eigenlijk. Gelukkig zijn de meeste bacteriën die zich in onze darmen bevinden van de goede soort. Ze beschermen ons als het ware tegen ziekteverwekkers en vormen samen met je huid, bloed, luchtwegen en lymfestelsel het immuunsysteem.

Allerlei biotica

Met producten als prebiotica en probiotica verzorg je je immuunsysteem. Probiotica zijn levende goede bacteriën die we eten voor een gezonde darmflora. Prebiotica zijn weer de voeding voor de gezonde bacteriën (o.a. verteerbare voedingsvezels). En met antibiotica dood je bacteriën, maar helaas niet alleen de slechte. Een paar slechte bacteriën zijn overigens ook weer niet heel slecht voor ons, want die zijn weer trainingsmateriaal voor ons immuunsysteem. Toch is het verstandig om gelijktijdig met een antibioticakuur ook probiotica te nemen. Waar goede bacteriën zitten is namelijk geen ruimte voor slechte. Het is maar dat je het weet 🙂

Verschillende bacteriestammen

Maar hoe zit dat nu met die link tussen je darmflora en angst? Er zijn steeds meer aanwijzingen dat er een sterke wisselwerking is tussen je darmen en je hersenen. In een artikel op de website www.goedgezond.info werden de volgende probiotica genoemd die een gunstige werking op stoornissen zouden kunnen hebben:
• Bacteriodes fragilis (autistische stoornissen)
• Bifidobacterium infantis (depressie)
• Lactobacillus rhamnosus (angst- en dwangstoornissen)
• Lactobacillus helveticus i.c.m. Bifidobacterium longum (angst en depressie).

Onderzoek

Er moet nog wel veel meer onderzoek gedaan worden naar de werking van probiotica op angst- en gedragsstoornissen. Op dit moment zijn de onderzoeksresultaten namelijk vooral afkomstig vanuit onderzoek op muizen. En ook de combinaties van de verschillende bacteriestammen zijn van invloed: zie het artikel waarin microbioloog Ouwehand hier meer uitleg over geeft. Maar de eerste resultaten bieden toch hoop voor de toekomst voor degenen die met angsten en depressies kampen.

Hypnotherapie bij angst

Tot er meer duidelijkheid is over het gebruik van probiotica bij angsten is het in ieder geval een goed idee om over je angst te praten. Dat kan met vrienden, maar wanneer je angst je dagelijks leven beïnvloed is het beter om met een therapeut te gaan praten. Angsten kunnen doorgaans zinvol worden behandeld met hypnotherapie. In de hypnotherapie worden de verschillende theoretische benaderingen: de fysiologische theorieën, de psychoanalytische theorie, de leertheorie en de cognitieve theorie gebundeld, waardoor er een krachtige behandelmethode ontstaat. In mijn volgende blog zal ik meer vertellen over de soorten angst die er zijn en hoe deze met hypnotherapie behandeld kunnen worden.

Please follow and like us: